40 درصد مدارس كشور تحت پوشش پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي هستند

مديركل دفتر مراقبت در برابر آسيب هاي اجتماعي وزارت آموزش و پرورش:

مديركل دفتر مراقبت در برابر آسيب هاي اجتماعي وزارت آموزش و پرورش گفت: هم اكنون40 درصد مدارس كشور تحت پوشش پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي هستند كه بايد در جهت افزايش اين آموزش ها گام هاي اساسي برداشته شود. به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش به نقل از استان اصفهان، نادر منصوركيايي در كارگاه مداخله در فوريت هاي اجتماعي با حضور روسا و كارشناسان مراقبت در برابرآسيب هاي اجتماعي اظهاركرد: متاسفانه هم اكنون آسيب هاي اجتماعي افزايش پيدا كرده است و نمونه آن اخبار درج شده در رسانه ها است. وي افزود: قدم اول اين است كه وزارت آموزش و پرورش بايد اهتمام ويژه و گسترده اي به منظور كاهش آسيب هاي اجتماعي داشته باشد به اين معنا كه از همه ظرفيت هاي خود براي پيشگيري از آسيب هاي مختلف استفاده كند و اينكه اين موضوع به عنوان يك اراده و سياست راهبردي در وزارت آموزش و پرورش جاري باشد. منصور كيايي ادامه داد: خوشحال هستيم كه هم اكنون به همت روسا، حمايت وزارت آموزش و پرورش و مديران آموزش و پرورش كشور اين اراده در وزارت قاطعانه جاري است و نتيجه آن اين است كه هم اكنون وزارت آموزش و پرورش يكي از دستگاه هاي پيشرو و فعال در حوزه مبارزه با آسيب هاي اجتماعي است. وي بيان كرد: هم اكنون 40 درصد مدارس كشور تحت پوشش پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي هستند كه بايد در جهت افزايش اين آموزش ها گام هاي اساسي برداشته شود. منصوركيايي عنوان كرد: در حال حاضر كارگاه هاي گسترده اي براي كاركنان برگزار مي شود به نحوي كه نزديك به 200 هزار نفر از كاركنان از آموزش هاي پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي برخوردار شده اند. مديركل دفتر مراقبت در برابر آسيب هاي اجتماعي وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: آموزش مهارت هاي فرزندپروري، مهارت هاي ارتباط با دانش آموزان، فنون كلاس داري با رويكرد پيشگيري در زمينه شناخت رفتارهاي پرخطر و چگونگي پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي از جمله فعاليت هاي انجام شده براي كاركنان فرهنگي است.   وي بيان كرد: برگزاري جشنواره نوجوان سالم، توزيع محصولات فرهنگي، مشاركت دانش آموزان در فعاليت هاي پيشگيري، برگزاري نمايشگاه هاي سيار و پيشگيري از اعتياد نشان دهنده توجه آموزش و پرورش به استفاده از تمامي ظرفيت هاي آموزشي و فرهنگي براي مراقبت از كودكان و نوجوانان است. منصوركيايي اضافه كرد: براي مراقبت از كودكان و نوجوانان به ويژه در فوريت هاي اجتماعي مانند خودكشي، خشونت كودكان و ... به اقدامات عاجل براي مداخله سريع وارد عمل شده ايم. وي تصريح كرد: بايد اين فرهنگ سازماني را  قاطعانه دنبال كنيم كه تمامي مدارس صاحب يك برنامه مدرسه اي مددكاري در فوريت هاي اجتماعي باشند. مديركل دفتر مراقبت در برابر آسيب هاي اجتماعي وزارت آموزش و پرورش بيان كرد: بايد آحاد معلمان در كلاس درس نسبت به علائم هشدار دهنده مربوط به رويدادهاي ناگوار حساس شوند چه بسا بسياري از رويدادهاي ناگوار كه در كلاس ها، منازل يا حياط مدرسه صورت مي گيرد با آگاهي ما قابل پيشگيري است. كيايي گفت: تقاضا دارم كه فرايند مديريت مددكاري را در اين كارگاه ها موشكافانه به شور بگذاريد و به نقطه اي دست پيدا كنيد كه ما صاحب الگوي درون سازماني براي دست يافتن به مداخله به موقع و سريع باشيم. وي ادامه داد: مداخله در فوريت هاي اجتماعي بايد ميثاق دسته جمعي ما باشد و اميدوار هستم كه اين كارگاه يك تجديد ميثاقي نو و تازه براي گسترش اين پيام در مدارس كشور باشد.

سند تحول بنیادین